torsdag 20. desember 2012

Journalistiske sjangre og skrivemodeller

Journalistiske sjangre:

Det finnes mange måter å dele de journalistiske sjangrene inn på. Den ene gruppen kan være opinionjournalistikk, det vil si at skriverens meninger kommer fram. Dette kommer gjerne fram i et leserbrev eller leserinnlegg. Disse sakene skrives ofte ikke av de faste journalistene. Den andre gruppen er sjangrene som inneholder informasjon, der skriveren skal være så objektiv han klarer.

Eksempel på opinionjournalistikk:

Leder- det lederen i avisa skriver.
Anmeldelse- av f.eks en film eller bok.
Kommentar- en mening leseren vil uttrykke.
Leserbrev- en mening skriveren vil uttrykke.

Eksempel på objektivjournalistikk 


Nyhetartikkel- en hendelse verdt å lese om.
Intervju- intervju av en person.
Referat- en beskrivelse av en hendelse, f.eks: en fotballkamp.
Enquete- samme spørsmål til x antall personer, f.eks: fem på gaten.

Journalistiske skrivemodeller:

Den omvendte pyramide:
Journalistens oppgave er å tiltrekke leserens oppmerksomhet. Dermed blir nyhetens poeng fortalt med en gang, gjerne ved bruk av en ingress. Der det viktigste i saken blir fortalt først og det mindre interessante til slutt. Dette blir derfor kalt en omvendt pyramide.

Hey!You! See!So!:
Hey!: Der forteller man noe overraskende i innledningen for å dra til seg leserens oppmerksomhet.
You!: Fortelle hvordan dette angår leseren.
See!: Utdyper saken og konstaterer fakta.
So!: En løsning på saken.

Sirkelen:
1.Forteller først problemet i saken. 
2.Hva er grunnen til dette problemet?
3.Hva har skjedd nå?
4.Hva betyr dette for verden? Ser perspektiver og knytter dette tilbake til starten, slik at det blir en sirkel.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar